Jak metodycznie szukać rozwiązania?
Tam, gdzie istnieje problem, którego rozwiązania nie znamy, trudno udzielać kategorycznych wskazówek, gdzie go szukać.Można jednak podpowiedzieć, jak szukać by znaleźć te najlepsze. Przepis, algorytm postępowania, prowadzący od problemu
do rozwiązania:
- Najpierw przyjrzyj się sytuacji problemowej, przeanalizuj ją w zespole i przedyskutuj
- Po zastanowieniu jasno określ tzw. specyfikę problemu
- Zaprojektuj przybliżoną metodę rozwiązania dobierając narzędzia z uwzględnieniem założonej specyfikacji
- Po znalezieniu prototypu akceptowalnego rozwiązania przetestuj je, sprawdzając, czy w oparciu o dostępne dane przynosi ono oczekiwany wynik w zadanych warunkach, a w przypadku kilku alternatywnych rozwiązań na podstawie testów wybierz najbardziej efektywne
- Wróć do punktu 3, jeśli w wyniku testów zauważysz, że wypracowane rozwiązanie nie spełnia warunków specyfikacji, jest nieskuteczne, sprawdza się jedynie w szczególnych warunkach, jest mało uniwersalne
- Zobrazuj znalezione rozwiązanie, zwerbalizuj je, opisz i udokumentuj, by w przyszłości móc do niego powrócić bez ponownych poszukiwań
- Zastosuj znaleziony sposób do rozwiązania swojego problemu i podobnych
Algorytm
Mianem algorytmu określamy wszelkie przepisy postępowania, które doprowadzają do uzyskania oczekiwanego efektu. Jednak nie każdy schemat postępowania jest algorytmem. Algorytm powinien bowiem charakteryzować się pewnymi cechami,które określa się zwykle jako:
- poprawność - dla każdego zestawu danych spełniających założenia daje poprawny wynik
- skończoność - prowadzi do wyniku po wykonaniu skończonej liczby czynności
- jednoznaczność - za każdym razem dla tych samych danych daje ten sam wynik
- szczegółowość - opis schematu postępowania jest odpowiednio precyzyjny i jednoznaczny, żeby nie budził wątpliwości osób niewtajemniczonych
- uniwersalność - pozwala rozwiązać inne podobne zadanie tej klasy o innych parametrach wejściowych, a nie tylko w kilku szczególnych przypadkach
Jak efektywnie przeprowadzić burzę mózgów?
Zaczynamy od podzielenia grupy na dwa zespoły:
- grupa twórcza - jej zadaniem jest poszukiwanie pomysłów nawet luźno związanych z problemem
- grupa oceniająca - jej zadaniem jest analiza i ocena pomysłów zaproponowanych przez poprzednią grupę i wypracowanie na ich podstawie najlepszego rozwiązania
Podczas pracy metodą burzy mózgów trzeba przestrzegać kilku bardzo ważnych zasad:
- nie wolno krytykować żadnego pomysłu, choćby wydał się zupełnie irracjonalny
- w trakcie pracy grupy twórczej zabronione są jakiekolwiek wypowiedzi oceniające pomysły innych
- należy zgłaszać każdy pomysł, nawet najbardziej szalony
- grupa twórcza pracuje aż do wyczerpania pomysłów - im wiecej ich zgłosi tym lepiej
- każdy zgłoszony pomysł jest własnością całej grupy, zabronione są wypowiedzi typu: "To była moja propozycja"
Prawidłowo przeprowadzona burza mózgów przebiega w trzech etapach:
- sesja informacyjno-relaksacyjna - osoba nienależąca do żadnej z grup naświetla problem, odpowiada na pytania, po czym wychodzi; grupa twórcza prowadzi luźne rozmowy, niekoniecznie na zadany temat
- sesja twórcza - właściwa część pracy nad wytworzeniem zbioru pomysłów prowadzona według wcześniej opisanych zasad
- sesja oceniająca - ma na celu analizę i ocenę zgłoszonych pomysłów pod kątem możliwości ich wdrożenia
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz